fredag 26. februar 2016

Topp 10-favorittspillere i Aurskog-Høland

Det har vært mange gode fotballspillere i min hjemkommune Aurskog-Høland kommune gjennom tiden. I disse «legende»-dager må jeg sette sammen min egen liste for hele kommunen. Ikke en legende-liste, men rett og slett mine favoritter etter 30 år i den lokale fotballen.
To av mine favorittspillere spilte denne kampen. Både Knut Holmedal og Arne Henrik Vestreng har vært viktig karer som har gitt meg mye av fotballinteressen (Bilde: Indre Akershus Blad)
Romerikes Blad kjører på med sin #klubblegende-liste i forskjellige klubber på Romerike. Det skaper diskusjoner både her og der, og det er gøy å se alle meningene. Klubblegende-opplegget startet i avisa Østlendingen, og RBs sportssjef Morten Svesengen er fra Grue så han har tatt med opplegget hit til Romerike.

Kriteriene for min topp 10-liste for Aurskog-Høland er at man har hatt noen sesonger i en klubb, eller klubber. De må ha hatt vesentlige bidrag i klubben sin, og selvfølgelig er nivå viktig. Det er også veldig subjektive meninger som kommer frem her – det er mine favoritter og de som har spilt størst rolle for fotballinteressen min.

Fotballfamilie
Jeg var så heldig å vokse opp i en veldig fotballinteressert familie på min mors side – Holmedahl. På den andre siden, Bråthen, spilte stort sett alle onklene mine ball også. I tillegg var min mor aktiv i Setskog i den første perioden da damefotball fikk sitt fotfeste.

Mest kjent av mine onkler er Knut «Bimmern» Holmedal, og på grunn av han kommer mye av fotballinteressen. Jeg fikk mine første fotballbøker, og det ble diskutert mye ball. I tillegg hadde min morfar et stort hjerte for den lokale fotballen. Han fyra opp den grønne Ladaen, og vi reiste rundt på mange kamper. Vi lå jamnt i 50 km og brukte cirka 30 minutter fra Setskog til Bjørkelangen eller 50 minutter fra Setskog til Aurskog. Det var verdt hvert eneste minutt. Nå kjører jeg min Corsa, litt fortere, og har med meg mine jenter for å oppleve lokal fotball.

Så til min liste:

10.  Jens Andreas Kleiven, Setskog.
Listas overraskelse. Dere som har spilte med han, eller sett han spille, veit hvorfor. Jeg trente G16 og junior på Setskog, og det laget der var noe spesielt. Vi kom høyt i 1. divisjon junior med bare første-års og yngre. I spiss hadde vi denne rømsjingen. Hadde hadde alt egentlig. Rask, sterk og smart. Han scoret 60-70 på G16 og nesten like mange på junior. Jeg husker, som det var i går, hans 17 mål mot Dalen da vi vant masse-0. Gutten var vel aldri inne på krets, ettersom trenerne var fra en klubb innafor, men han ble tatt ut på landslagssamling i Porsgrunn. Det kunne han ikke fordi han skulle på ferie. Jeg kjenner jeg blir irritert fortsatt hver gang jeg tenker på det.
Han er vel ingen legende, men ble tatt opp på a-laget og vi scoret noen mål sammen som spisser. Han kunne, og burde, blitt en legende. Nå spiller han piano og synger……

9. Lars Eirik Svardahl, Høland, BSF og Aurskog-Høland
Denne gutten, gutt ja selv om han er over 30 år nå, er et av de beste spillerne den siste tida. Umulig å få tak på. Har scoret noen helt sinnsyke mål som man bare kan måpe av. Litt for glad i ballen, men det veit han. Jeg trente han i BSF og da prøvde jeg å sette han ned som venstreback så han skulle lære å spille ballen. Hjalp ikke! Har bøttet inn mål for HIL i mange år, og nå gjør han det samme for AHFK. To-spannet med Lars-Petter Østengen er en fryd å se på.


8. Bengt Krogstad, Høland og Aurskog-Høland Går under klassen for tøffe stoppere. Til tider hensynsløs, men også undervurdert som ballspiller. Synd at denne «stoppergenerasjonen» snart er borte i dagens fotball. Nå er det bare ballbingespillere igjen. Bengt var med i Hølands beste periode, og sammen med Skogholt og Kolstad , blant annet, var Høland en skrekk å møte. Bengt har også tatt store tak i både HIL og AHFK på trener- og ledersiden. Nå er han hjelpetrener i AHFK. Veldig fin fyr i tillegg.

7. Trond Jensen, BSF og Momoen
Jensen ja. Han har jeg spilte mye med, og vi var vel aldri helt beste venner. Det har heldigvis bedret seg. Trond er det noe magisk med i genene. En fysikk jeg aldri har sett maken til. Da mener jeg ikke at han er knallhard, men den gode formen og steget er vel der i dag også. Herlig ving som gjorde de fleste backer svimle. Jeg har også sett han score med hode en gang, tro det eller ei. Har «tusenvis» med kamper på alle nivåer. Han regjerte høyt oppe i systemet og han har bidratt enormt i BSF.

6. Rune Hoftvedt, AFSK og BSF
Kommunens nest beste keeper i min tid. Rolig og fornuftig med enorm rekkevidde. Han har hatt noen av de beste redningene jeg husker å ha sett i den lokale fotballen. Leste spillet meget god, og flyttet seg meget raskt. Spilleforståelse heter det. Er nå keepertrener i Aurskog-Høland.

5. Rune Johnsen, Finstadbru og AFSK
Den spilleren jeg husker best fra AFSK gode periode på 80- og 90-tallet. Knallhard midtstopper som ruvet. Hadde også et strålende venstrebein som satte inn mange straffer og frispark. Er ikke lokal kar, men i form av klasse og trøkk er han med på listen – i tillegg til at han er den jeg husker best fra AFSK på den tiden. Gjorde inntrykk.

4. John Kristian Skogholt, Høland, Bjørkelangen og Søndre-Høland.
En av de største vinnerskallene i kommunen. Fantastisk tøff i keeperspillet sitt. Kastet seg inn i situasjoner med dødsforakt og vant de fleste duellene. Helt enorm skikkelse som skremte vannet av mange spisser. Spilte lenge, og var også trener for lag her i kommunen.

3. Knut Holmedal, BSF, AFSK og Setskog
Min favorittspiller, men får 3. plass fordi de to andre var bedre fotballspillere. Best som høyrekant. Driblefant med ok fart, og hadde gode innlegg. Mange målgivende til Jan Nordli, Vestreng og andre gode spisser. Suverent humør også, og det kom noen gullkorn. Den beste var etter at han hadde dribla en 3-4 mann på siden. Han stoppet opp talte høyt opp; 1, 2, 3 og fire mann der ja.

2. Bård Kolstad, Høland og Aurskog-Høland.
Den beste spilleren i kommunen da jeg spilte selv. Han hadde fart, trøkk og var en vinnerskalle. Han var også en rolig type, men konge ute på banen. Kompromissløs og god med ball. «Forsiktig så du ikke treffer ballen og skader noen», fikk han beskjed fra dommeren etter en susende takling. «Jeg bommer aldri», kom kjapt svaret fra HILs nummer fire, og det tror jeg nesten stemmer.  Jeg husker fortsatt da han kledde av Heidar Helguson i LSK oppe på Jessheim stadion. Hadde han i lomma. Har flest kamper for Høland. Prøvespilte også for LSK et par ganger, og hadde han «giddi» hadde han fått mange kamper for de gule og svarte. Han spiller fortsatt, som 38-åring, i AHFK. Jeg møtte Bård da vi var G8 eller noe. Setskog mot Høland. Blåtrøyene rundspilte oss, og han store nummer fire var altfor god. Den kampen hadde jeg på video, men heldigvis er den "borte".

1. Arne Henrik Vestreng, Bjørkelangen og Aurskog-Høland.
Min favorittspiller nummer 2, bak min onkel Knut «Bimmern» Holmedahl. Jeg var så heldig å oppleve BSFs beste periode midt på 80-tallet. Vestreng var en kriger og en utidig spiller å møte. Han var målfarlig og en ledertype. Jeg var også heldig å spille litt sammen med han sentralt på midten i BSF, og jeg husker godt noen tøffe treninger. Han krevde mye. Det gjør han fortsatt i dag som hovedtrener for Aurskog-Høland. Han tok laget opp til 3. divisjon i 2015. Man skal ikke se bort fra at sønnene hans kommer på en slik liste. Martin er uansett veldig nærme.

PS! Jeg er fortsatt irritert over at du bommet på den store sjansen mot Lyn, Arne Henrik.


Andre spillere som ikke når helt opp, men som er av mine favoritter:

Geir Langseth - ble et lite offer for Hølands store pengebruk. Hadde nivået inne, men fikk for tøff konkurranse. Mange år i HIL, noen i Momoen, og også i Flisbyen som spiller og trener. Husker godt en situasjon. BSF mot Momoen oppe på Mo. Unge Bråthen vant ballen og jeg skulle spille Trond Jensen fjennom alene med keeper. Da sparker en meg rett ned. Jeg ble forbanna. Snudde meg og var klar for høvle vedkommede inn. Der stod Geir og smilte brett. Hans mor, Marit (hvil i fred), ble litt stiv i maska på sidelinja, men smilet til henne og meg kom da jeg fikk se det var unge Langseth. Hadde det vært Halvorsen eller Bjørklund hadde det blitt bråk :-).

Espen Killi - burde kanskje vært på listen. En av de beste spillerne jeg har trent. Var et forsvar alene - alltid. Han hadde aldri en dårlig kamp. Det jeg husker best er vår G16-treningskamp mot damelaget til Setskog med Hege Riise. "Hun skal ikke få til en dritt, sa Killi. Han gjorde som han sa før kampen og Riise rørte vel ikke ballen i kampen vi vant 8-2. Da var han 14 år. Hadde dessverre større glede for jakt enn fotball.

Lars Kristian Seim - eller Lakke som vi kalte han. Min midtstopperkollega i BSF i juniortiden. Like treig som meg, men også samme spilleforståelse og pasningsfot. Dette var i perioden BSF gikk forbi AFSK på juniorsiden og var bedre, og det var noen saftige oppgjør. Forsvant altfor tidlig fra BSF, men en av de beste jeg har spilt sammen med.

Kenneth Wauer - spiller fortsatt i AFSK. Den gode midtbanespilleren var fantastisk det året jeg trente samarbeidslaget BSF/AFSK. Vi kom på 4. plass, tror jeg, i 1. divisjon og mye var Kenneths ære. Drivende god teknikker, som også la ned hardt arbeid. Har gjort mye bra for AFSK på seniornivå også. Får AFSK han i form i år blir det enda mer moro på Aursmoen i 2016.

Olaf Kind - er egentlig ikke fra kommunen, men er en av drivkreftene bak Rømskog og Setskogs samarbeid. Kind er den som startet opp fotballen igjen på skauen etter at den hadde liggi ned noen år. Han tok store tak, og nå er klubben i 4. divisjon. De skal faktisk spiller kvalik til NM om noen uker. Som spiller var han en knallhard stopper, men også en god ballspiller. Jeg skriver "var", fordi nå sies det at han skal gi seg. Av med hatten for mr. Kind. Burde laget et statue av han ved siden av Rømskogbanen.

Det var min liste. La oss kalle det en «favoritt-liste». Har du en slik liste? Gjerne del den med oss andre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar