mandag 23. februar 2015

Ull/Kisa kom med en bra totalløsning

En av mine helter da jeg var liten (og når jeg ble litt eldre) var Jonas Olsson. Den tidligere IFK Gøteborg-spilleren og -treneren har nå tatt over Ull/Kisa, og jeg tok en prat med Olsson.

Jonas Olsson (stående) holder sitt første spillermøte for Ull/Kisa-spillerne (Foto: ullkisafotball.no)
Ull/Kisa har kapret en av de beste trenerne i Norge før denne sesongen. Jonas Olsson skal lede gultrøyene i 2015, etter at de rykket ned til 2. divisjon i fjor.

Olsson kommer fra Sogndal, som rykket ned til OBOS-ligaen foran denne sesongen. Før det trente han det svenske storlaget IFK Gøteborg sammen med Stefan Rehn. De vant Allsvenskan i 2007, og det var for første gang siden 1996 IFK Gøteborg vant serien. De ble kåret til årets trenere i Sverige den sesongen. Som spiller fikk Olsson nesten 300 kamper for «Änglarna», og han ble seriemester seks ganger, pluss at han spilte i mesterligaen. Så CVen er det ikke noe galt med for Ull/Kisas nye trener.


Lokalfotballen tok en prat med svensken.

Hvorfor valgte du Ull/Kisa? 

De gjorde et veldig godt inntrykk på meg, og de kom med en bra totalløsning.

Hva er dine styrker som trener? 

Det får andre enn meg bedømme.

Hva er målsettingen for Ull/Kisa i 2015? 

Vi skal kjempe for å være med i toppen på tabellen.

I Sogndal spilte du noen ganger med tre mann bak, er det noe du planlegger å gjøre med Kisa? Hva er din «favoritt-formasjon», og hvorfor? 

Jeg forsøker å utnytte spillernes kvaliteter på beste måte, og vi skal sette den spillestilen som passer laget best.

Det er flere store talenter på vei opp via Ull/Kisas system nå. Hvordan jobber dere med spillerutvikling?  

Vi lar mange av de unge få være med å trene med a-laget, og så har vi Per Brogeland som gjør en veldig god jobb som spillerutvikler.

Vil Markus Stensby og Jonas Fjeldberg få mye spilletid i år? 

Det er opp til guttene selv. Markus og Jonas har store muligheter til å få spille mye i år.

Lørdag 2. mai er det duket for et spennende lokaloppgjør mot Eidsvold Turn på Øvre Romerike. Hvor viktig er det å vinne den kampen? 

Alle kamper er like viktige for oss, og det deles bare ut tre poeng i hver enkelt kamp. Men, det er klart at lokaloppgjør er ekstra motiverende.


Jeg takker Jonas for praten, og ønsker han og Ull/Kisa lykke til i årets sesong.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar