onsdag 28. oktober 2015

Gjennomgang av tabelltipset for 5. divisjon

Det ble en soleklar serievinner i 5. divisjon i år, og det ble til slutt veldig jevnt om plassene bak. Nittedal og Blaker rykket opp, og jeg traff vel ikke på alt på tabelltipset mitt.
Nittedal rykket opp, og jeg tippet de opp. (Foto: Nittedal)

Her er en rask gjennomgang av lagene, pluss litt annen informasjon.

1. Nittedal.
Suveren serievinner. Har den bredeste stallen pluss at de har de viktige toppene i Marius Bentzon, Andreas Skjetne og Thomas Flemmen. Med 83-32 i målforskjell også så sier det alt. De har spilt en attraktiv fotball, og egentlig feid over de fleste lagene. De er solide bakover, og har mange strenger på å spille på fremover. Målsnikene Flemmen og Tømte, raske Hansen, og drivkraften Skjetne. Bakover har Søberg og Bentzon stoppet det meste.

Toppscorer: Thomas Flemmen 19 mål.
4,15 mål per kamp i snitt.

Tabelltips: 2

Fredrik Larsen
2. Blaker
Dokumentarstjernene fra Bruvollen har imponert i perioder i år. Fredrik Larsen og hans mannskap har scoret bra, men slipper inn for mange mål selv om det er bedre i år. Ingen total kollaps denne høsten. Har seriens toppscorer i Per Einar Martila. Jeg tippet de på 5. plass. Mye av årsaken var at jeg var usikker på hvor mye Martin Nordseth og Mattias Karlsson fikk vært med. De har vært med mye, og dermed ble det opprykk.

Toppscorer: Per Einar Martila 22 mål
3,1 mål per kamp i snitt

Tabelltips: 5

3. Fet 2

Hengt med overraskende godt i år. En av årsakene er at seniorstallen til Fet er litt tynn og da har de brukt flere av a-lagets spillere i kampene. Da blir det en god del poeng. De mistet noen juniorer tidlig i sesongen også, så det er også en forklaring til at de måtte bruke noen av de beste. Spillere som Kjetil Moren Bråthen og Martin Mathisen har spilt mange kamper. Sterk sesong.

Toppscorer: Birgir Jönsson 9 mål
2,95 mål per kamp i snitt

Tabelltips: 6

4. Flisbyen
Min seriefavoritt. Innfridde ikke i det hele tatt på utover våren. De fikk mye skader og det tærer på en tynn tropp, pluss at de sanket alfor mange kort. Var bedre i høst igjen og kom seg opp noen plasser. Spillere som Patrick Stensrud og Robin Vaagan er klassespillere i denne divisjonen. Spissen Eivind Svalestad fikk også en «ny» vår i år og endte på 19 scoringer for hvittrøyene.

Toppscorer: Eivind Svalestad 19 mål
2,85 mål per kamp i snitt.

Tabelltips: 1

5. Sørumsand
Årets store negative prestasjon. De hadde en utrolig svak vår og ble hengende altfor langt bak. Begynte å få sving på sakene i høst og nærmet seg toppen. Det endte uansett med en veldig svak 5. plass for rødtrøyene. Godkjent av spiller er det kun keeper Kristian Lillebo som får. Sørumsand slapp inn nest minst mål, etter Nittedal.

Toppscorer: Saeed Rahim 10 mål.
2,6 mål per kamp i snitt.

Tabelltips: 3

6. AFSK

Toppscorer: Joakim Berg 15 mål
2,95 mål per kamp i snitt

Tabelltips: 4

7. Skedsmo 3
 Dette laget kjente jeg altfor lite til da jeg dro til med tabelltips. Jeg har sett i år at de har klassespillere på dette nivået. Alexander Birkeland kunne spilt neste på alle lag i Romerike, men han trives tydeligvis med å spille litt ball iblant. Da avsluttet svakt på høsten og endte til slutt på 7. plass.

Toppscorer: Didrik Svendsen 10 mål
2,9 mål per kamp i snitt

Tabelltips: 11

8. Aurskog-Høland 2
Varierende spill denne sesongen, Har brukt mange unge spillere, men også satt inn gode a-spillere når de trengte det. Har vært til dels litt naive i spillestilen sin. Det er vel og bra, men i en kynisk 5. divisjon med mange krigerlag har det gitt de problemer. Spillere som har stått frem er Martin Lie og guttespiller Jonas Grahn. Bra av 18-åringen Vestreng med 12 mål også. AHFK 2 har scoret nest flest mål med sine 64.

Toppscorer: Bendik Vestreng 12 mål
3,2 mål per kamp i snitt.

Tabelltips: 8

9. Ull/Kisa 3
Nå tror jeg de drar skikkelig på åra. I år har de ikke hatt stor sjans, og har nok merket alderen drar til trøkket i spillet. Spissene Harald Heggelund og Stian Slattum har også en god del færre mål denne sesongen, selv om det er ok med henholdsvis 15 og 9. Kisa 3 er første lag med minus på målforskjellen. Jeg har alltid likt spillestilen til de, og jeg trodde før seriestart ikke at de skulle slite så mye.

Toppscorer: Harald Heggelund 15 mål
2,25 mål per kamp i snitt.

Tabelltips: 7

10. Borgen
En veldig tung sesong for blåtrøyene. Kun 11 poeng i år. To seire mot Løvenstad og en mot Sørumsand var tre-poengerne. Spissen Espen Knai Øverbakken har vært tålig grei og han endte med ni scoringer. Nå må de ned i 6. divisjon.

Toppscorer: Espen K. Øverbakken 9 mål
1,4 mål per kamp i snitt

Tabelltips: 10

11. Løvenstad
Helt borte denne sesongen. Kun to uavgjorte på 20 kamper. Har i flere år vært gode på rekruttering, men akkurat nå er det mørkt på seniornivå. De slapp inn 112 (!) mål i år. Det jobbes derimot godt i aldersbestemt nå så jeg får håper de kommer seg høyere igjen. Jeg har litt av hjertet mitt i klubben fortsatt etter å ha trent junior og a-lag der. Jeg var hjelpetrenere på a-laget under Roger Haugen og han tok over laget i sommer igjen. Jeg håper han får litt kustus på gjengen.

Toppscorer: Espen Berntsen 7 mål
1,8 mål per kamp i snitt

Tabelltips: 9

12. Fenstad
Trakk laget sitt før seriestart, og må dermed begynne om igjen i 9 . divisjon neste år.


Tabelltips:12

Konklusjonen er vel at jeg traff på kun tre lag. Det holder jo ikke. Blaker var helbom, men føler jeg har en slags forklaring der. Nei, man må opp i ringa neste sesong. Det blir en veldig tøff divisjon da også med blant annet Fjellhamar og Nannestad ned, pluss at Sørumsand, Flisbyen og AFSK sikkert vil opp.

Før helgen kommer jeg med årets lag. Hvem syns du skal være med på årets lag?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar