torsdag 15. mai 2014

Hvor er integriteten deres, Akershus fotballkrets?



Åpent brev til Akershus fotballkrets

Hvor er integriteten deres, Akershus fotballkrets?

Den siste tiden har jeg opplevd AFK tett inne på huden. Det er stort sett på vondt. Den mest hårreisende er følgende episode:
AHFK 2 spilte kamp mot Frogner mandag 12. mai på Frogner gressbane. Jeg, som trener, hilsa på dommeren, og som alltid smilte han. Hyggelig kar. Jeg spurte Frogner om dommerrapporten, men den var ikke klar. Jeg får vel den seinere tenkte jeg da.

Det er mye som burde blitt nevnt angående Frogners spillestil, hvor de gjorde alt for å ødelegge spillet fotball og mine spillere. Det er noe av det verste jeg har opplevd på banen. Det får holde om det. Så, over til episoden som gjør at jeg sliter med å stole på dommerstanden og kretsen fremover.

En av mine spillere, Runar Nadden får sitt andre gule kort av dommeren, men dommeren har ikke kontroll på det selv. Runar fortsetter å spille fordi det ikke kom noe rødt kort. Jeg er så forbanna på Frogner, fordi de prøver å ødelegge mine spillere, så jeg får det ikke med meg selv. Dommeren løper rundt halve banen og spør kapteinen min om hvem som har fått gule kort. Han sier at det siste før Runar fikk sitt andre, var nummer 15 hos oss. Dommeren somler litt, men vi fortsetter spillet, og kampen ender 2-2.

Etter at jeg har reist kommer dommerobservatør Ole Vaagassar inn i garderoben vår og spør: «Hvem av dere fikk to gule kort, dere vil ikke få noe straff altså». Runar reiser seg opp og sier det var han som fikk de. «Ok», sa Vaagaasar og gikk.

Dagen etter kom overraskelsen fra kretsen. De ønsket en redegjørelse på hvem som fikk gule kort for oss. Her er mitt svar til dommerkonsulent Trond Døvle:

Ja, det kan jeg gjøre. Først og fremst vil jeg si at jeg er bekymret for noen dommere i kretsen. Når en dommer lar Frogner sparke ned våre spillere gang på gang uten å foreta seg noe, så er det trist å se at han ikke har kontroll på noe så enkelt som gule kort heller. I tillegg var Due Sørensen og flere observatører der. De kunne rettledet dommeren underveis. Dommeren er en hyggelig kar, men for han sin skyld burde han få litt mer hjelp for å utvikle seg. Vi klarte å holde oss i skinnet i hele kampen, minus et utbrudd fra meg fordi jeg må kunne beskytte mine spillere.

Runar Nadden fikk to gule kort. Ola fikk ikke gult kort i kampen.

Hva gjør kretsen med Frogner og dems trener som oppfordret hele veien til å tråkke til. Nummer sju på Frogner kom faktisk bort til meg etter kampen og beklaget for oppførselen.

Dette mente Døvle var for dårlig svar, og da sendte jeg til han at det var Nadden og Bendik Vestreng som fikk gule kort. Til min store overraskelse ser jeg på fotball.no i går at Ola Vestreng stod med rødt kort, og Bendik Vestreng og Simen Næss stod med gult kort. Simen spilte ikke kampen. De spør altså om hvem som har fått gule kort fordi dommeren ikke har kontroll selv, men de lytter ikke på oss. Eller jo på en måte gjorde de det, og det er det aller verste.

Lenger opp skrev jeg om dommerrapporten, og at jeg ikke fikk den. Jeg glemte den helt bort på grunn av alt som skjedde underveis i kampen. Jeg veit at det er min oppgave å se over den, men i alle kamper jeg har vært med på så kommer enten motstander eller dommer bort til meg med rapporten. Uansett, den tar jeg på min kappe.

De draktnumrene som stod der er feil ut ifra hva slags nummere gutta hadde på ryggen. Dommer noterer ned numrene på de gule kortene våre, uten noe som helst form for kontroll – altså nummer 13 og 15. Mads Sæther fikk gult kort helt på slutten av kampen. Han står ikke i rapporten med gult kort. På kamprapporten står Terje Bystrøm med nummer 13, og han satt på benken da det gule kortet ble utdelt. Vi i AHFK sier at det var Bendik Vestreng, og det endrer de på kamprapporten – helt greit. Når vi sier at 15 var Runar Nadden, og ikke Ola Vestreng, så velger de ikke å endre på det. Dermed blir en 15-åring offeret for kretsens  mangel på integritet og en dommer som ikke hadde kontroll på kampen. De gjør akkurat hva som passer de best. Det kan jeg ikke la gå forbi i stillhet.

Til slutt så ønsker jeg å si at jeg har fått med meg flere hårreisende saker om kretsens valg og avgjørelser den siste tiden. En av de sakene er advarslene til Åkrene angående deres live-dekning,  som AFK mener var upassende og ba Åkrene slette det. Den linjen var kun en reaksjon på en svak dommeravgjørelse, ifølge akrene.no altså. Har dere tenkt å stoppe all ytringsfrihet blant klubber i Akershus? Hvordan skal dere håndtere den presedensen fremover?

Jeg har hatt «god» dialog med Døvle, men nå er det slutt. Er vi nødt til å ta med vår egen kamprapport til alle bortekamper? Må vi begynne å filme kampene våre, fordi kretsen og dommerne ikke har kontroll? Jeg kan rett og slett ikke stole på AFK fremover, og det er trist. Litt skjønn og ønske om å løse saker hadde blitt satt pris på.

Jeg ønsker alle lokale fotballklubber lykke til videre i sesongen, til og med Frogner :-)

Denne teksten er skrevet av meg privat, og er ikke skrevet på vegne av AHFK.

Mvh
Espen Bråthen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar