fredag 20. mars 2015

Dagen derpå for Skjetten, men jubel for FuVo

Fu/Vo slo Skjetten 2-0 i første kvalikkrunde til NM. Tre utvisninger for bortelaget ga Fu/Vo avansementet i fanget.


Det ble mange diskusjoner underveis og etter kampen på Funnefoss kunstgress. Skjetten følte seg nok litt snytt i noen av situasjonene. Jeg spurte dommerutvikler Glenn Due Sørensen om en uttalelse om situasjonene.

- Jeg kan som dommerutvikler si at vi hadde to representanter tilstede på kampen, en dommerveileder som var kretsens offisielle representant i tillegg var han som er ansvarlig for 3-divisjonsdommerne i kretsen tilstede. Tilbakemeldingene som foreløpig er kommet fra de to, er at trioen løste de situasjonene som oppstod på en god måte. Det vil alltid bli diskusjoner om enkeltsituasjoner og episoder, men det er viktig å påpeke at det alltid er en årsak til det som skjer, og at man ofte må se helheten for å finne svarene. Jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke sjøl var tilstede, men sier dette på generelt grunnlag, sier Due Sørensen til Lokalfotballen.

- Alle situasjonene i seg selv er greit å gi rødt på, men det skjer ting i forkant av de to første utvisningene som er helt feil, sier Skjettens trener Martin Wiker, men han velger å plukke ut det positive fra kampen.

- Vi henger veldig godt med. I andre omgang vinner vi sjansestatistikken 3-2 med to mann mindre. Så vi får ta med oss det positive, og se frem mot serien, sier Wiker.

Hva skal dere gjøre fra nå til og med seriestart?

- Det blir å trene godt, jobbe videre med det vi har gjort. Vi ser at vi er helt på høyde med et topplag, så ingen grunn til å grave seg ned.

Det blir revansj mot Fu/Vo i første seriekamp?

- Ja, vi gleder oss virkelig til den kampen nå. Vise hva vi kan men 11 mot 11.

Dessverre for Skjetten må utviste Andreas Bjerkestrand, Andreas Eriksen og Marius Edvardsen stå over i første seriekamp på grunn av de røde kortene.

4.14 (3) Hvis soning i pågående NM ikke er mulig, skal soningen skje i første obligatoriske kamp(er) for klubbens førstelag i samme aldersklasse etter utvisningen. § 4-13 (3) gjelder tilsvarende

- Ja, alle må stå over. Så da er det tre nye som kan vise seg frem, sier Wiker.

Spillende trener på Fu/Vo, Ørjan Heiberg, er storfornøyd med avansementet.

Først, gratulerer med seieren. Det ble en snodig kamp med tre Skjetten-utvisninger: Hva er din opplevelse av utvisningene?

- Takk for det! Jeg har aldri vært borti en kamp med tre røde før, så det ble veldig snodig som du sier. Min opplevelse av kortene er vel enkelt og greit at de er greie, men jeg skjønner de som sier at det burde vært frispark i forkant av det direkte røde kortet. Når det gjelder det andre røde er vel det to gule som kommer av gjentatte forseelser. Det tredje røde er jeg ikke helt i posisjon for å se.

Hvordan syns du spillet til FU/Vo satt i sesongens første gjeldende kamp?

- Litt varierende, men jeg mener vi har mye å gå på. Første kamp, og særlig i 1.omgang var det utrolig mye hawaii og dueller fra knæra og opp til hodet. Vi vinner 2-0 greit, og som alle vil huske denne kampen for så blir kampen preget av kortene.

Hva syns du om 2-0-målet (Heiberg dunket ballen i mål fra 30 meter)?

Det er alltid noe spesielt å score mål for FUVO i FUVO-trøya, så det er noe jeg synes er utrolig artig. Jeg scorer sjelden på langskudd, men jeg følte når jeg traff ballen at dette kunne bli farlig, og det ble det jo. Litt usikker på om keeperen kanskje burde klart å dytte den til corner da avstanden til mål fra der jeg skyter er såpass lang.

Hva er planen fremover for Fu/Vo før seriestart?

Nå på søndag drar vi til Tyrkia for en ukes treningsleir, så kommer vi hjem for noen økter før det blir noen dagers påskefri. Så braker det løs både i 3. og 4. divisjon.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar