fredag 5. juni 2015

Frivllighet må til hvis idrettslagene skal overleve

Frivillighet må til skal alle idrettslagene og foreningene i Aurskog-Høland, og Norge, overleve. Det er fakta!
Hvis vi ikke stiller opp, eller klarer å skape en dugnadsånd, kommer banene til å se slik ut på kveldene fremover.
Hvis vi ikke stiller opp, eller klarer å skape en dugnadsånd, kommer banene til å se slik ut på kveldene fremover (Foto: Espen Bråthen ).

Den siste tiden har jeg merket selv, og hørt fra andre, at frivilligheten ikke er den samme som tidligere. Folk har ikke den samme tilhørigheten til stedet der man bor, og slik samfunnet utvikler seg ser man dessverre ikke den nytten som for eksempel et lokalt idrettslag gjør. I går var jeg på det fantastisk anlegget til AFSK og trente 16 gutter og jenter. Hadde man ikke stilt opp hadde den banen vært tom. På tirsdag var hele området smekk fullt. Det var sikkert 100 unge håpefulle gutter og jenter der. Tar man bort de frivillige hadde det vært en stor tom øde slette – tenk på det! Jeg ser det på som en plikt til å bidra med frivilligheten i lokalsamfunnet. Det behøver ikke å være mye, men prøv litt :-).

Verdifull læring

Tenk på hva barna får av læring av å være med på en idrett som for eksempel fotball. Det er et lagspill og man må ta hensyn og lære seg å respektere både medspillere, motspillere og spillets regler. Verdifullt fra ende til annen.

Nå er ikke dette noe skryt av at jeg trener et fotballag. Jeg er født og oppvokst med idretten rundt meg. Setskog stadion var en svakt slått femmeter fra huset vårt. Der var vi til alle døgnets tider. Banesjef Ove Aaserud brukte kveldene sine på banen slik at den var i topp stand hele tiden – helt frivillig. Jeg hadde trenere i både Setskog og Bjørkelangen som stod på flere kvelder i uka – helt frivillig. Det skal da bare mangle at jeg gir tilbake til den sporten jeg elsker. Heldigvis spiller begge jentene mine fotball, og jeg har lyst til å bli med rundt de – helt frivillig. Helt til de sikkert blir lei meg en dag.

Ja, så er det litt skryt da. Men, vi er nødt til å skryte litt av det også. Være stolte at man bidrar i samfunnet på best mulig måte. Vi må tørre å fortelle til folk rundt oss. Det er lov og det må til for å spre det glade budskap. Spark den pokkers janteloven langt over tverrliggeren. Fortell hvor bra du har det i klubben, laget eller foreningen. Fortell om alt det morsomme dere gjør. Fortell om mulighetene.

Fantastiske anlegg

Se på alle de fantastiske anleggene vi har. Idrettslagene har gjort en fantastisk jobb med å bygge og legge til rette for barn, ungdom og voksne. Det som er synd er at Aurskog-Høland kommune og politikerne ikke har støttet bedre opp med kroner og øre. Statistikken jeg er blitt fortalt viser at vi er 4. dårligst i landet på kommunal støtte til idretten. Det er egentlig uhørt. Jeg er også lei at politikerne står og nesten lover penger til idretten når de aldri kommer. Noen partier skryter at de har foreslått ting for idretten, men er dessverre nedstemt. Sånn fungerer politikken og da har man rett og slett gjort en altfor dårlig jobb. Jobb hardere for pokker, lag regnskap og forklar, da får man med seg de fleste fordi dette er så viktig for folkehelsen vår.

Jeg har dermed slutta å se de negative sidene rundt dette. Vi må finne det positive og få det frem i lyset. La oss jobbe for ting vi faktisk kan få til. Ting som vil gi bedre tilbud til lokalsamfunnet. Jeg leste en meget god blogg, som jeg ikke finner igjen dessverre. Der er fokuset at vi skal løse de positive tingene. Slutte å klage på de som ikke bidrar. Jeg er så enig, og jeg må nok innrømme at jeg har klaget på det også – høylytt til og med. Hvilken rett har jeg til det? Det er helt sikkert årsaker at noen ikke stiller opp.

Jeg ønsker dermed å komme med en liten morsom ting som gjør vi framsnakker oss litt selv, og gjerne andre. Som tittelen på dette innlegget viser. Jeg ønsker at vi skal bruke #frivillighet hver gang de frivillige legger ut innlegg og bilder på sosiale medier. Uansett om du er fotballtrener, leksehjelp i Røde Kors, dugnad på skolen, eller rett og slett gjør en enkel ting for å hjelpe til. Skriv en kort tekst, gjerne legg med bilde, og merk med #frivillig. At du frivllig går og henter posten teller ikke :-).

Bli med på dette for å vise hvor viktig frivilligheten er for Idretts-Norge. La oss sammen gi beskjed til alle der ute at vi trenger alle de frivillige man kan få. Hjelp til med å redde idrettslag og foreninger. Til slutt så kanskje politikerne kaster litt mer penger inn i potten også.

Nå er snart fotballkamp for eldstejenta, og jeg legger ut et bilde i kveld med #frivillighet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar