torsdag 29. mai 2014

AHFK slo Sørumsand på overtid

I det 95. minuttet steg midtstopper Bård Kolstad opp i lufta og headet inn vinnermålet mot Sørumsand. Dermed vant AHFK 2-1, og henger seg på i toppen.


Her har Kolstad akkurat stusset innkastet videre, og ballen sniker seg inn ved stolpen. (Foto: Espen Bråthen)
I varmen på Høland stadion dukket det opp litt over 100 tilskuere, og det er bra på himmelspretten. Mange tar seg langhelg. Ute på banen var det jevnt og tøft i store perioder, med AHFK som det førende laget. Jeg vil tippe de har cirka 65 % ballinnehav. De presser Sørumsand langt tilbake, men uten å skape altfor mange sjanser. Sørumsand er farlige på kontringer, og spesielt Lukasz Ochmanski skapte litt trøbbel for hjemmelaget. Den raske spissen var et uromoment, og det var han som satte opp Tobias Stokkebryn Jensen da han satte inn 1-0 til SIF. Det var en herlig kontring som tatt ut av læreboka.

Utover i første omgang presset AHFK videre, men skapte få sjanser. Det ebbet ut og publikum gikk for å kjøpe seg en is i solsteiken i pausa.

SIF kunne doblet
I andre omgang fortsatte samme banespill. AHFK styrte det meste, og SIF kontret. Steffen Krogstad var nærmest for hjemmelaget med et skudd i tverrliggeren. Noen minutter kontret SIF, og Simen Melby bommet alene med AHFKs keeper Ahmed Jouini. God redning av Ahmed der.

Fem minutter før slutt tar det av på Høland. Henrik Studsrud løper igjennom mot sekstenmeteren. Jesper Kornbakk feller "Stuss", og dommeren blåser for straffe. Om det var innenfor veit jeg ikke. Kornbakk får rødt kort. Jeg forstår ingenting, fordi det var 4-5 SIF-spillere bak Kornbakk. I ettertid hørte jeg at det var fordi han tok på dommeren. Dommeren sier at Kornbakk kløyp han, men det nekter unge Kornbakk for. Uansett så der det dumt å røre dommeren, fordi de har slått veldig ned på akkurat det i det siste. Martin Vestreng stod uansett klar på ellevemeteren, og han satte ballen enkelt i mål bak Nomerstad i SIF-målet.

Martin Vestreng scoret på straffen. (Foto: Espen Bråthen)
Kolstad ble matchvinner
Hjemmelaget løftet seg enda et hakk når dommeren viste at det var lagt til fem minutter. Et langt innkast fra Stian Skjæggenes traff Kolstad på skallen, og ballen duppet ned i lengste hjørnet. Når jeg leser en sak i RB.no om kampen blir jeg litt satt ut. Hjelpetrener Børre Lien Hansen mener at innkastet gikk rett i mål. Jeg har ikke direkte bildebevis, men to bilder viser at når ballen har passert Kolstad så er ballen høyere i lufta. Hadde ingen stusset innkastet så hadde ballbanen vært helt annerledes. Jeg er 100% sikker på at Kolstad stusset ballen. Ingen Sørumsand-spillere reagerer i det hele tatt etter målet.

- Ja ja, den stusser jeg videre, uten tvil. Jeg var mest usikker på om noen bak meg var nær den i tillegg til meg. Det var det ikke, så den er min, sier Kolstad.

Dermed fortsetter AHFK med å sanke poeng. Nå er de like bak de to topplagene. For Sørumsand var dette bittert, men fremgang fra kampen mot Årnes.
- En klar bedring fra forrige kamp. Alt i alt synes jeg vi hadde fortjent poeng i denne kampen, særlig da vi hadde minst to gode muligheter til å score 0-2. Men det ble som ventet en jevn og bruktbar fotballkamp der AHFK trykker på hardt mot slutten, sier SIFs trener, Jørn Harethon.

Best på banen var Kim Schøne. Midtstopperen tok luven av Østengen i kveld. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar